Plac zabaw który integruje dzieci z niepełnosprawnością

Plac zabaw, który integruje dzieci z niepełnosprawnością to taki, gdzie każde dziecko niezależnie od wieku, płci, kultury lub stopnia sprawności może się jednakowo bawić, ćwiczyć i cieszyć świeżym powietrzem. Wspieranie tej idei towarzyszy nam od zawsze, wiec w dzisiejszym wpisie napiszemy nieco więcej o placach zabaw, które integrują, włączając w zabawę dzieci i młodzież z niepełnosprawnościami.

Zrozumienie potrzeb użytkowników jest kluczowe

Około 13% Polaków cierpi na różnego rodzaju upośledzenia fizyczne i funkcjonalne, co sprawia, że ​​stanowią mniejszość, której nie można pominąć. Pociesza fakt, że społeczeństwo jest coraz bardziej świadome i zaangażowane w pomoc i promocję wsparcia dla potrzebujących.

Myśląc o dzieciach z niepełnosprawnością zwykle przychodzi nam do głowy ograniczona sprawność ruchowa. Warto pamiętać, że są to także dzieci niesłyszące, niedosłyszące, niewidome, słabo widzące,  czy też z zaburzeniami spektrum autyzmu i rozwoju fizyczno-intelektualnego. Jeśli chcemy zatem stworzyć przestrzeń do zabawy, która integruje wszystkie dzieci, to musimy wziąć pod uwagę różne potrzeby i tak dobrać wyposażenie placu zabaw, aby każdy znalazł coś dla siebie.

Elementy integrującego placu zabaw

Plac zabaw i jego wyposażenie powinny być dostępne i użyteczne dla wszystkich. Jednak nie wystarczy wziąć pod uwagę tylko pojedynczych elementów wyposażenia np. huśtawka dla niepełnosprawnych ruchowo, a pomyśleć o integrującym placu zabaw w szerszej perspektywie, zaczynając od pytań: czy dzieci niepełnosprawne będą się na nim czuć dobrze, czy będą miały możliwość zabawy z innymi dziećmi, a także czy możliwość poruszania się po takim placu zabaw będzie swobodna.

Podczas planowania integrującego placu zabaw należy wziąć pod uwagę następujące najlepsze praktyki projektowania:

Kontrastujące kolory, odcienie i dobre oświetlenie

Sprzęt do zabawy powinien być dostępny w różnych kolorach. Ważne, aby kontrast między sprzętem i otoczeniem był odpowiedni. Dla przykładu, jeśli kolor urządzeń zbytnio zlewa się z tłem np. drzew i krzewów, to dzieci z zaburzeniami wzroku będą miały problem z ich dostrzeżeniem.  Podłoże pod sprzętem, przejścia powinny kontrastować tonalnie z resztą obszaru zabawy. Strefa kontrastu tonalnego wokół sprzętu pozwala osobom niedowidzącym widzieć, że urządzenia są w pobliżu. Plac zabaw powinien być dobrze oświetlony.

Nawierzchnia na placach zabaw powinna być równa i antypoślizgowa. Jak już  wspominaliśmy, przejścia pomiędzy urządzeniami powinny być dobrze widoczne i dostatecznie szerokie, aby dzieci z niepełnosprawnością mogły swobodne poruszać się z wózkiem inwalidzkim i innym sprzętem pomocniczym.

Siedziska i stoły

Plac zabaw powinien oferować siedziska o różnej wysokości, z oparciami i podłokietnikami – tak aby dzieci z niepełnosprawnością mogły wygodnie odpocząć.

Sprzęt do zabawy

Zjeżdżalnie powinny być wystarczająco szerokie, aby opiekun lub asystent mógł towarzyszyć osobie niepełnosprawnej. Domki do zabaw powinny być dostępne dla wózków inwalidzkich. Widoczność każdego produktu powinna być wsparta kontrastującymi kolorami i tonami.

Wybierając sprzęt do zabawy zadajmy pytanie, jakie urządzenie sprawdzą się dla dzieci z daną niepełnosprawnością. Dobierzmy je tak, aby każde dziecko miało kilka urządzeń zabawowych do dyspozycji. Bazując na takim optymalnym podejściu, naszą ofertę podzieliliśmy na kategorie:

urządzenia muzyczne, naukowe, sensoryczne i iluzje optyczne, co gwarantuje dostępność i eksperymenty dla wszystkich. I tak na przykład orkiestra plenerowa, gongi tybetańskie, grające trójkąty, głuchy telefon i wiele innych urządzeń sprawdzi się dla dzieci z problemem ze wzrokiem, urządzenia naukowe zaś takie jak kołyska newtona, kompas, wir wodny, naukowy hex to okazja do zabawy poprzez eksperymenty dla dzieci z problemem ze słuchem.

Wszystkie nasze urządzenia zaś zaprojektowane zostały po kątem wielkości i wysokości tak, aby osoby z problemami z poruszaniem się mogły z nich korzystać. Sprzęt do zabawy powinien być prosty w obsłudze, bezpieczny i posiadać certyfikaty profesjonalnej jednostki akredytującej.

Instrukcje

Sprzęt na placu zabaw powinien posiadać  instrukcje wizualne, słuchowe lub dotykowe. Instrukcje powinny być dostosowane dla osób niepełnosprawnych i  wyjaśniać, co znajduje się na placu zbaw. Idealnie, gdy Instrukcje z alfabetem Braille’a są dostępne dla osób z wadami wzroku.

Stworzenie integracyjnej przestrzeni do zabawy dla Twojej lokalnej społeczności przyniesie wiele korzyści, stanie się ona miejscem spotkań i zabawy dla wszystkich, pozwoli na przyjacielska integrację pomiędzy dziećmi sprawnymi a niepełnosprawnymi oraz ich rodzinami. Przestrzeń, która jest miejscem dla wszystkich niezależnie od różnic pomaga wyeliminować uprzedzenia dla dzieci niepełnosprawnych i uczy wzajemnego szacunku.

Tak tworzymy lepszą przyszłość dla nas wszystkich!

Potrzebujesz pomocy w stworzeniu integracyjnego placu zabaw? Zapraszamy do kontaktu.