Dzieci kochają bawić się na placu zabaw m.in. dlatego, że mogą tam spotkać inne dzieci. Śmiech, bieganie, huśtanie, ślizganie, budowanie, to nie tylko dobra zabawa, ale też świetna okazja do nauki kompetencji społecznych.
Wzorce zachowań i kompetencje społeczne, których dziecko uczy się bawiąc się z innymi dziećmi z pewnością przeniesie do dorosłego życia. Jeśli nie zadbamy o to, aby nauczyć malucha współpracy z innymi, dzielenia się zabawkami, urządzeniami, kultury osobistej podczas zabawy, to dorosłość może nieprzyjemnie zweryfikować brak kompetencji społecznych wyniesiony z dzieciństwa.
Jak zatem wspierać socjalizację i budowę dobrych postaw? Umożliwiaj dziecku i zachęcaj go do jak najczęstszej zabawy z innymi na placu zabaw, obserwuj jego zachowanie i kiedy to konieczne – interweniuj w spokojny i rozsądny sposób.
Szacunek i akceptacja różnic
Głównym zadaniem rodziców i nauczycieli jest zachęcenie dzieci do wzajemnej akceptacji i szacunku, pomimo różnego poziomu sprawności, umiejętności, pochodzenia czy kultury. Każde dziecko wnosi do zabawy jakieś talenty. Jedno posiada większe umiejętności artystyczne, inne konstrukcyjne i analityczne, zaś inne jest sprawniejsze i szybsze. Ważne jest, aby w równym stopniu podkreślać wagę ich zróżnicowanych umiejętności i ich znaczenia dla grupy jako całości – szczególnie, kiedy dzieci bawią w gry i zabawy wymagające współpracy.
Plac zabaw daje ogromne możliwości nauki wzajemnego szacunku. Na przykład – na huśtawkach dzieci muszą nauczyć się korzystać z nich na zmianę, na zjeżdżalni muszą współpracować przy zjeżdżaniu i wchodzeniu, aby zabawa była bezpieczna, a grając na instrumentach muzycznych muszą uczyć się zgrywać ze sobą, aby stworzyć wspólną melodię. Niektóre dzieci z różnych powodów są mniej sprawne – zachęcajmy dzieci do wzajemnej pomocy, dzięki temu nauczymy je empatii i zrozumienia dla odmienności innych. Ucz dzieci, jak dzielić się zabawkami z kompanami zabawy np. foremkami w piaskownicy, piłką, autkiem i zachęcaj do wspólnej zabawy np. gry na urządzeniach muzycznych lub wspólnego eksperymentowania, jeśli plac zabaw posiada urządzenia naukowe.
Interweniuj mądrze
Pamiętaj też, że dzieci muszą nauczyć się odpowiedzialności za swoje zachowanie, dogadywania z innymi i wyrażania swoich upodobań z szacunkiem. Obserwuj zachowanie swojego dziecka lub podopiecznych i interweniuj w razie potrzeby, np. gdy usłyszysz niestosowne słownictwo lub zauważysz roszczeniowe postawy i obrażanie innych. Jednocześnie pamiętaj, aby nie krążyć cały czas wokół dzieci, gdyż wtedy nie nauczą się ani samodzielności w myśleniu ani w działaniu.
Odpowiedzialności i szacunku warto uczyć dzieci nie tylko do siebie wzajemnie, ale także dla urządzeń i roślinności na placu zabaw. Obecnie spotykamy się z wieloma aktami wandalizmu na placach zabaw. Nauka szacunku do przedmiotów od najmłodszych lat, z pewnością pozwoli zmniejszać zjawisko wandalizmu w przestrzeni publicznej.
Uczmy dzieci korzystać z placu zabaw zgodnie z jego regulaminem, a z urządzeń na podstawie instrukcji, jeśli posiadają. Kiedy dane urządzenie składa się z ruchomych elementów – zwracajmy uwagę, by dziecko odkładało je we właściwe miejsce. Interweniujmy, gdy dziecko kopie, szarpie, nieodpowiednio użytkuje sprzęt lub zaśmieca przestrzeń.
Kolejnym dobrym sposobem, by nauczyć dzieci szacunku do natury ożywionej i nieożywionej jest włączanie ich do dbania o wspólną przestrzeń np. w przedszkolu lub szkole grupa dzieci może razem pielęgnować roślinność na placu zabaw lub od czasu do czasu czyścić urządzenia.
Jeśli nie posiadacie placu zabaw i dopiero planujecie jego stworzenie, tak aby sprzyjał socjalizacji, to warto odpowiedzieć sobie na następujące pytania:
- Jakie urządzenia zachęcą dzieci do dzielenia się ze sobą?
- Jakie urządzenia sprawią, że dzieci będą współpracować w grupie?
- Jakie kompetencje dzieci będą mogły wspólnie kształcić na placu zabaw?
- Czy projekt uwzględnia urządzenia dla dzieci z niepełnosprawnościami?
Pamiętajmy, że nasze dzieci będą kiedyś dorosłymi i od umiejętności współpracy i wzajemnego szanowania różnic między nimi zależeć będzie to, czy będzie nam się dobrze żyło w społeczeństwie pod każdym względem.
Chcesz stworzyć plac zabaw, który wspiera rozwój kompetencji społecznych dzieci, zachęca do nauki i eksperymentowania? Zadzwoń lub napisz do nas!
Sprawdź również naszą aktualną ofertę wyposażenia placów zabaw.