Akademia zmysłów cz.4 – zmysł smaku

Zmysł smaku i jego rola

Już podczas pierwszych miesięcy ciąży kształtują się u dziecka preferencje smakowe, a tym samym jego przyszła dieta. Przyzwyczajanie się do smaków i zapachów odbywa się poprzez wody płodowe. Po urodzeniu wpływ na zmysł smaku rodzaj preferowanych smaków ma wiek dziecka i to co karmiąca mama je podczas okresu laktacji.

Najmłodsze dzieci uwielbiają smak słodki, a im starsze tym większa sympatia dla słonego smaku. Między 4-6 miesiącem życia dziecka występuje tak zwane ,,okno akceptacji smakowych”. Kiedy w okresach sprzyjających nie wprowadziliśmy nowych smaków, z dużym prawdopodobieństwem będziemy mieć trudności z karmieniem dziecka w kolejnych etapach rozwoju.

Smak jest bardzo ważnym zmysłem ze względu na jego rolę w określaniu smaków żywności i innych substancji. W rzeczywistości nasza zdolność do smakowania była historycznie związana z naszym przetrwaniem, ponieważ nasze poczucie smaku daje nam wskazówkę, czy żywność jest bezpieczna do spożycia, czy też może być trująca.

Odczuwanie smaku możliwe jest dzięki receptorom komórek smakowych umieszczonych na naszym języku, ale również w ustach. Większość tzw. kubków smakowych znajduje się na języku. Zwykle posiadamy około 10000 kubków smakowych, jednakże dzieci mają ich dwa razy więcej, co może wyjaśniać, dlaczego są wybredniejsze niż dorośli.

Rozwijanie zmysłu smaku poza przyzwyczajaniem dziecka do różnych smaków jest ważne pod kątem integracji sensorycznej, wspierania neuronalnego rozwoju dziecka, a także zwiększa umiejętności poznawcze malucha. Eksperymentując ze smakami dziecko może nazwać i sklasyfikować swoje uczucia, ćwiczy też umiejętność wypowiadania się, rozumienia i poznaje świat nie tylko teoretycznie, ale wielozmysłowo.

Jak więc rozwijać ten zmysł u dzieci? Oczywiście bawiąc się w poznawanie różnych smaków poprzez zabawę, bo jak wiemy, jest ona najskuteczniejszą formą nauki.

Kubeczki z różnymi sokami owocowymi

Do kubeczków należy przełożyć różne zmiksowane owoce/soki, najlepiej aby dziecko nie widziało, co znajduje się w środku. Przygotujcie też karteczki z rysunkami owoców, warzyw, nazwy smaków. Niech maluch spróbuje przez rurkę lub łyżeczką poszczególny sok lub mus i dopasuje obrazki, nazwy smaków do każdej z przygotowanych ,,mikstur”.

Farbki do jedzenia

Ta zabawa fajnie integruje nie tylko zmysł smaku, ale i dotyk, motorykę, angażując przy okazji dziecięcą kreatywność. Jak zrobić farbki? Dodaj do jogurtu trochę szpinaku, buraczków, ale też np. przypraw jak curry. Dzięki tym naturalnym produktom otrzymasz fajne, jadalne kolory. Możecie również malować przy pomocy musu z owoców.

Dzieła sztuki na talerzu

Przygotujcie różne przekąski, kawałki różnych serków, warzyw, owoców, trochę dżemu, zieleniny i co tylko znajdziecie w lodówce. Daj dziecku duży talerz lub tackę i ułóżcie wspólnie z otrzymanych produktów jakiś obrazek. Potem smakujcie wasze arcydzieła omawiając przy okazji smakowe doznania.

Galaretkowe kulki

Przygotuj kilka galaretek i kiedy zastygną uformujcie z nich kulki przy użyciu łyżki do melona. Poukładajcie na talerzu wasze kolorowe kulki. Możecie je jeść rękami, zgniatać, kroić plastikowym nożykiem. Dzieci uwielbiają zabawy z takimi konsystencjami i oczywiście – smak owocowej galaretki.

Zgadywanka

Przygotuj różne produkty o charakterystycznym smaku np. sól, czekolada, cytryna, dżem, gorzkie kakao, a następnie  zakryj maluchowi oczy i niech odgaduje, co to jest oraz opisze, jaki to smak. Taka zabawa fantastycznie rozwija zmysł smaku, ale też wyobraźnię.

Ścieżka smaku
Wytycznie na dużym stole sensoryczną ścieżkę smaku, na której poukładacie kawałki różnych owoców. Zadaniem dziecka będzie je pozbierać po kolei uprzednio dotykając, wąchając i smakując i nazywając dany owoc. Jest to fajna ale też i zdrowa zabawa.

Smakowe iluzje

Nasze zmyły można łatwo oszukać, o czym możecie się przekonać robiąc eksperyment z gruszką i cebulą. Zakryj dziecku oczy i daj mu powąchać cebulę, a następnie kawałek gruszki lub na odwrót. Sprawdźcie, co się stanie.

Suszone owoce i warzywa

Kup owocowe i warzywne czipsy. Rozłóż je na stole na którym znajdą się ich świeże odpowiedniki np. banan, burak, jabłko, gruszka. Zabawa uczy klasyfikowania oraz pokazuje, jak zmieniają się warzywa i owoce po przetworzeniu.

Życzymy udanej zabawy!