Dostępność jest dla nas niezwykle ważna. Jesteśmy dumni i szczęśliwi, że nasze urządzenie zostało wyróżnione i nagrodzone w tak prestiżowym konkursie.
Dostaliśmy zlecenie zbudowania plenerowego układu okresowego pierwiastków, z którego będą mogły korzystać dzieci przez cały rok. Nasza ekipa rozdzieliła między sobą zadania:
Bardzo ważnym zadaniem było znalezienie drukarni, która wykona i dostarczy napisy w języku Braille’a. Potrzebowaliśmy wydruków, które będą odporne na warunki atmosferyczne oraz przede wszystkim będą poprawne. W trakcie etapu projektowania dowiedzieliśmy się, że nawet mała różnica w druku 3D może spowodować, że napisy staną się nieczytelne dla osób niewidzących i słabowidzących.
Koncepcja projektu zakładała także dodanie kodów QR do każdego pierwiastka. Nanieśliśmy je na każdą kostkę, dzięki czemu znacznie rozbudowaliśmy możliwości edukacyjne urządzenia.
Do wykonania konstrukcji zużyliśmy około 20 m stali. Od momentu złożenia zamówienia, do montażu minęło mniej więcej 480 godzin. Szacujemy, że blisko 10 roboczogodzin poświęciliśmy na kontrolę jakości. Marcin z działu produkcji dokładnie przyjrzał się tabliczkom (a było ich aż 118!) oraz konstrukcji, a Renia sprawdziła treści oraz prawidłowość kodów QR, które umieściliśmy przy każdym pierwiastku.
Układ Okresowy Pierwiastków z napisami w Alfabecie Braille’a ma wymiary:
Składa się ze 118 czterostronnych, ruchomych kostek (czyli posiada 472 tabliczki).
Nasze urządzenie zdobyło nagrodę Ministerstwa Rozwoju i Technologii w konkursie „Lider dostępności priorytetowych branż” ponieważ od początku było projektowane według najnowszych standardów projektowania dostępności. Ekipa Naukowych Placów Zabaw przeszła certyfikowane szkolenie z “Design Thinking” finansowane przez Polską Agencję Rozwoju Regionalnego. Dzięki takiemu projektowaniu jesteśmy w stanie przewidzieć i zlikwidować wiele barier architektonicznych.
Układ okresowy służy do prowadzenia zajęć na świeżym powietrzu. Jest dostosowany do potrzeb osób z różnymi typami niepełnosprawności. Pamiętajmy, że dotleniony mózg lepiej pracuje, dzięki czemu uczniowie znacznie lepiej zrozumieją przerabiany materiał, a ich wiedza będzie trwalsza.