W Polsce coraz częściej słyszymy o Outdoor Education . Misją tego typu edukacji jest spędzanie jak największej ilości czasu z dziećmi na zewnątrz . Na świeżym powietrzu przeprowadza się eksperymenty , a dzieci mają możliwość budowania własnych opinii na bazie poczynionych obserwacji .
Outdoor Education to połączenie 3 składników:
Dzieci mogą samodzielnie poznawać , obserwować czy też dotykać obiekty swoich badań. Formułują dzięki temu własne spostrzeżenia zwiększając tym samym efektywność procesu nauczania . Warto pamiętać o tym, że to co poznajemy wszystkimi zmysłami , zostaje w naszej pamięci na bardzo długo.
Konfucjusz już w V wieku p. n. e. określił istotę Outdoor Education. W 3 prostych zdaniach ujął cały sens procesu nauczania:
„Powiedz, a zapomnę; pokaż, a zapamiętam; pozwól przeżyć, a zrozumiem”
Nauka oparta na doświadczeniu jest najlepszą metodą poszerzania wiedzy. Im więcej dzieciom „pokażemy”, tym lepiej zrozumieją dany materiał.
Najlepszym tłem dla tego rodzaju doświadczeń jest natura. Powiązanie ze środowiskiem naturalnym jest niezwykle ważne ponieważ:
Podsumujmy to. O co chodzi w Outdoor Education?
Nie ma jednej, słusznej metody edukacyjnej. Warto szukać i próbować nowych rozwiązań.